Tankar Från Verkligheten....

Alla inlägg under februari 2013

Av thoughtsofelle - 28 februari 2013 23:04

Igår firades min 26:e födelsedag med näraoch kära. Supertrevligt som alltid! För ett tag sedan valde min älskade hushållsassistent att säga upp sig så gissa om jag blev glad för denna nya fina assistent?! Nu ska det bakas igen....

Av thoughtsofelle - 28 februari 2013 14:05

En av dagarna i London ägnades såklart åt shopping!
Vi besökte det kända lågprisvaruhuset Primark. Vid första anblick såg det ut som att det skulle gå ganska snabbt att sondera terrängen och göra några kvicka fynd men ju mer vi trampade runt i detta gigantiska varuhus insåg vi att primark är Londons motsvarighet till Ullared. Våra fynd blev 3 st skjortor, 2 koftor, 2 piketröjor, 12 par örhängen, 3 par skor, 2 plånböcker, 2 par jeans, 1 topp och två sjalar. Allt för cirkus en tusenlapp. Jag fyndade tex ett par ballerinaskor för hela 30 kr och sjalarna kostade 30 kr styck. 2,5 timmar tog det att shoppa inne på primark, inget man gör när man har bråttom med andra ord!

Av thoughtsofelle - 26 februari 2013 23:26

Big Ben CHECK! Otroligt pampig!

I London hade våren kommit. Underbart med alla blommor överallt.

Hm, ett träd i närheten av themsen. Inget märkvärdigt egentligen men träd gör sig bra på bild....

Vårkänslor!


Borta bra men hemma bäst; precis så kändes det efter Londonresan. Vilket äventyr det har varit. Massor av god mat, massor av intryck och en massa nya möten. London är en fantastisk stad med massor av storstadspuls. Dessutom fick vi se en hel del vårtecken i form av penseer och snödroppar. Sånt blir man ju alltid lite extra glad av!


De sakerna som jag uppskattade mest i London och rekommenderar är:


1. Musikalen The phantom of The opera. Varning för ståpäls och helt klart en av de häftigaste upplevelserna jag har varit med om! Färgsprakande, fängslande och med fantastiska skådespelarinsatser. Det enda negativa med fantomen på operan var att den tog slut alldeles för fort....


2. Big ben (såklart!). Denna enorma klocka måste ju ändå prickas av på listan över saker att se innan man kan dö


3. Pub-lunch i klassisk engelsk anda! Varför inte en fish en chips på någon av de många mysiga pubarna?! Avslappnad och mysig atmosfär med alla typer av människor.


4. Parkerna! London är fullt av grönområden. Det finns massor av mysiga promenadstråk, inte minst i hyde park. Klackskorna är bara att glömma för här pratar vi stora parker


5. Åka dubbeldäckare! Självklart ska man sitta på övervåningen längst fram för att maximera nöjesfaktorn. Dubbeldäckare är ett perfekt sätt att se staden även under transportsträckorna.


Nu ska jag krypa ner i min efterlängtade alldeles egna säng! Som jag har längtat.....

Av thoughtsofelle - 24 februari 2013 21:10

Towern. Ser ut som att det har lagts ner några timmar på byggnationen....

Idag blev det en tur till towern. Fy sjutton vad vädret är ruggigt i London. Kallt som tusan och det blåser visst konstant!


Nu är det matdags. Får se vad det blir för restaurang ikväll. Börjar längta efter hemlagad mat nu; mamma scans köttbullar och snabbmakaroner....mums!

Av thoughtsofelle - 24 februari 2013 00:09

Londons nattliv något kvarter ifrån picadilly. Helt galet mkt folk!

Vem kör egentligen? Inte är det vi iallafall. Att åka längst fram på övervåningen i en dubbeldäckare är inget för den som har stort kontrollbehov. Man vill gärna hjälpa till att gasa och bromsa lite...

Vem hade trott att china fanns i London?


Om man tycker att utelivet i Stockholm är bra har man aldrig upplevt London! Så mycket folk och rörelse! Helt fantastiskt!


Ikväll har vi utforskat områdena kring China town, Soho samt piccadilly. Vem hade anat att china fanns i London? Och vem hade anat att de snuskigare kvarteren fanns i Soho. Som grädden på moset efter en lyckad kväll valde vi det klassiska fortskaffningsmedlet hem, dubbeldäckare. Gissa om lyckan var total när jag fick sitta längst upp, längst fram?!


Nu är fötterna trötta och det är bedtime. Imorgon väntar towern och mycket mycket mer....



Av thoughtsofelle - 22 februari 2013 21:04

Idag har jag alltså flugit till London. Har inte hunnit se så mycket ännu men en del saker har jag lärt mig; att resa är ingen semester, det verkar bara vara vi som har ovala toasitsar, i London existerar inga duntäcken (men däremot 278 543 (exakt) taxibilar och vem blir varm av det?) samt att landningar kan vara turbulenta (speciellt och det är air baltic man flyger med).


Vi mår bra och har hälsan. Vi är även mätta och belåtna efter en typiskt engelsk middag, pasta carbonara. (?!)

Av thoughtsofelle - 21 februari 2013 22:58

07.15 är det avfärd. Vanlig jobb-tid med andra ord men med en mer exotisk destination. Ikväll har vi haft genomgång av helgens planering samt lagt upp schemat för toa-tider imorgon bitti. Jisses! All denna planering är verkligen inte "jag". Jag som trivs att tomta runt och göra det jag känner för just då, ta långa sovmornar och cafémysa i en halv evighet. Att uppleva saker för mig är något helt annat än att pricka av kända sevärdheter på en lista, så det här blir en ny erfarenhet.

Ikväll har jag lärt mig att någon (förmodligen en man) har bestämt att handbagage bara får väga 8 kg. Det är ju mindre än vad min hårfön och nässesär väger tillsammans?! Att bara ta med en av dessa är såklart inget alternativ så imorgon blir det till att packa om. Urdum regel! Måtten på väskan kunde väl ha räckt? Sedan hur skicklig packare man är och hur många hårfönar man lyckas pressa ner tycker jag att dom (han) borde ge sjutton i....

Den där årliga stugsemestern i Dalarna med familjen när jag var liten känns helt plötsligt underbart okomplicerad även om jag inser att det inte är jämförbart.

Nu är det bäst att sova så jag jag inte riskerar att missa "min" tid i badrummet imorgon bitti.

Sov gott!

Ovido - Quiz & Flashcards