Tankar Från Verkligheten....

Alla inlägg under mars 2011

Av thoughtsofelle - 31 mars 2011 23:03

Vad hände med våren? 0-gradigt och snöstorm 31:a april, Inte okej alls! Det positiva är att det är tredje snöovädret sen lärkan började kvittra vilket innebär att det också är det sista för året! Jag skulle gärna vilja se statistiken och alla matematiska beräkningar bakom den sanningen men jag misstänker att det kan vara svårt att komma i kontakt med upphovsmakaren. Ibland är det bara på ett visst sätt, Tomten besöker alla världens barn på 24 fjuttiga timmar och våren kommer när lärkan har snöat ner 3 gånger. Just accept it!


Ikväll tänker jag bjuda på ännu en favorit från min musiksamling. Det är förövrigt filmmusiken till en av mina absoluta favoritfilmer, The last song. Har du inte sett den så har du garanterat missat nåt, skärpning! ;o)




Av thoughtsofelle - 15 mars 2011 17:54

Skrattade glatt åt kvällstidningarnas nätupplagor ikväll. Mitt i allt elände har någon  ägnat sig åt att klurat ut att jorden snurrar snabbare som följd av jordbävningen. Jag älskar värdelöst vetande! Jag undrar nu, med tanke på de kortare dagarna, hur man vet när brytpunkerna ligger? Midnatt har ju helt klart spelat ut sin roll. Kommer det här året innehålla 51 veckor?  Vilka 1,8 mikrosekunder är det som försvinner? Är det den då man ligger dubbelvikt och skrattar hysteriskt åt ett obegripligt skämt eller är det kanske i koncentrerad form mitt under semestern? Tänk om livsviktiga dagar så som julafton utgår?

Världsproblem på hög nivå! Att jag ens skriver det här inlägget måste vara ett tecken på att vi har det ganska bra i vårat välfärdssamhälle.

Av thoughtsofelle - 9 mars 2011 18:39

Med anledning av den senaste tantfärgningen av håret har jag funderat mycket över hurvidare jag är "blond" eller "blondin", två uttryck med historiskt sett samma innebörd men som nuförtiden inte alls har samma betydelse. "Blond" anger en persons hårfärg, det tror jag att de flesta kan skriva under på, men vad är definitionen på "blondin"?!


Enligt mig har benämningen "blondin" ingenting med just hårfärgen att göra, det känns snarare som en benämning på en grupp av mäniskor som förväntas bete sig på ett visst sätt och som besitter ett mindre mått av intelligens. Jag skulle vilja påstå att en blondin alltid är av det kvinnliga könet och inte sällan har stort behov av uppmärksamhet, en person som syns och hörs. Dessutom skulle jag vilja påstå att en blondin själv alltid anser sig vara lite bättre och lite snyggare än alla andra.


Så, vad blir slutsatsen av denna icke faktabaserade analys?

Jag känner inte att jag identifierar mig med blondinerna, snarare med brunetterna om nu det är blondinernas motsatser. I fortsättningen vägrar jag kalla mig själv blondin och jag kommer inte att ta det som en komplimang om någon annan säger det heller. Jag är helt enkelt en blond brunett! Den kombon kan inte vara speciellt vanlig?!

Av thoughtsofelle - 6 mars 2011 14:25

Ja jisses. Vem kunde tro att det skulle uppstå sådan panik över några gråa hår?

I-landsproblem på hög nivå.


En sten har lyfts från mina axlar. Efter 3 hårtvättar ser hårfärgen helt okej ut igen.  Fortfarande väldigt ljust men inte samma silvriga ton. Det finns hopp om livet igen!

Tänk vad lite det behövs ibland för att man ska känna sig väldigt nöjd med tillvaron?! Jag behöver inte längre köpa upp hela lagret av mössor. Det räcker egentligen med lite sol och lite avhållsamhet med dust it ett tag så är jag på banan igen!


I Love my hair!

Av thoughtsofelle - 6 mars 2011 14:10

Google är en underbar uppfinning. Jag kommer inte ens ihåg hur man gjorde före googles tid. Man behöver inte ens lära sig saker utantill längre, det räcker att lära sig hur man söker i sökmotorn. Varför inte korta ner skoltiden lite? Att lära sig att googla går väl på någon lektion med tanke på den mediavana dagens ungdomar besitter. Kom igen om 10 år, då föds barnen med full google-kompetens!

 Idag har jag dock hittat nånting som inte är google-bart, eller rättare sagt nånting som inte ger något resultat, och det gör mig så himla nyfiken! Frustration på hög nivå...


 Jag har ägnat morgonen åt att "åka" vasaloppet, som ju för övrigt är mars svar på junis midsommar. Ingen vår utan en svensk vasaloppsseger.

Hur som helst jag fick för mig att ta reda på vem som har gjort musiken som spelas i tv-sändningen i samband med start och målgång och vad musikstycket heter. Till min stora förvåning gick det inte att få fram ett enda relevant resultat.


Från början var det mest en kul grej att googla det men nu bara för att jag inte för mitt liv kan få fram varken titel eller musiker så blir det extra spännande. Jag tänkte helt enkelt att vi skulle prova om Thoughts of elle kan slå Google.

(Klart den kan!)


Go ahead, hjälp mig!

Vet du vem som har gjort musiken som spelas på svt före vasaloppsstarten? Vad heter musikstycket?


Passar även på att rikta ett stort grattis till Jörgen och Jenny för invigningen av våren och ett kanonbra lopp!

Av thoughtsofelle - 5 mars 2011 21:43

Ordningen i min dator är ungefär lika bra som i mitt källarförråd. Allting släpps i en hög innanför dörren utan någon slags organisering eller plan för hur man senare ska hitta i högen. Detsamma gäller ordningen bland mina dokument och filer. Ikväll kom jag på den briljanta idén att använda mig av stenåldersuppfinningen "Sök filer eller mappar". Det hade kunnat fungera kanonbra OM det bara hade varit så att NÅGON hade kommit ihåg att installera den funktionen i min version av Windows 7. Det är smickrande att någon tror att jag är pedantisk och ordningssam men har man köpt nåt vill man ha allt man betalade för. Hur gott är det med korvbröd och ketschup utan varmkorv?!  Det som är mest frustrerande är att jag inte ens vet vem jag är arg på. Allt jag vill ha är en mailadress eller ett telefonnummer till någon vänlig själ som kan ta emot konstruktiv kritik och kanske lösa problemet åt mig eller åtminstone åtgärda problemet för andra på sikt.


 På Microsoft finns det en hänvisning om att all support gällande redan förinstallerad software  ska gå via datortillverkaren. För övrigt framgår det att Microsoft har någon slags engelsktalande support, men om någon nån gång har lyckats komma fram till supporten får ni jättegärna tala om vilka knep ni använde. Det enda som händer är att man trampar runt utan att nå kärnan, en enkel mailadress. Varför göra det enkelt för sig?! Nåväl, mitt ärende hänvisas alltså vidare till HP. Även på Hp har man krånglat till det. Man har visserligen skrivit ut en rad telefonnummer och mailadresser, men ingen som matchar min problematik. All support är på engelska enligt hemsidan. Dessutom ger man inte support om produkten har sålts färdiginstallerad av ett av de angivna företagen, Siba till exempel som min dator kommer ifrån. Jag har alltså en produkt från Microsoft som microsoft inte tar ansvar för installerad av Hp men som hp inte tar ansvar för såld av Siba som ska göra vadå? Kontakta hp som hänvisar till microsoft som hänvisar till Hp som hänvisar tillbaka till siba?. Jag undrar om det hänger små plastförpackningar på en krok i butiken märkta med "Sök filer eller mappar"?


Sa jag förresten att jag är irriterad??


Den enklaste lösningen är självklart att formatera om datorn och fixa en ny version av operatiovsystemet för en midre förmögenhet, tiga och inrätta sig i nåt slags tacksamhetsled och helt enkelt le och låtsas som att man precis som resten av svenska folket är helt nöjd med precis allt.  Ett annat alternativ är att trava in på Hps huvudkontor i Stockholm med en påse nybakade bullar i handen och smöra lite för mr VD och förhoppningsvis få ett telefonnummer till någon slags supporttekniker på området. Kanske, med lite tur, finns där en telefon som man, efter smörande för ytterligare 36 personer, skulle kunna få låna för att ringa den där personen, som självklart bara pratar engelska, som förväntas tala om vem som ska hållas ansvarig för buggen och eventuellt ge mig ett nytt företagsnamn och en ny adress full av kontorsnissar att smöra för....


Uttröttningsmetoden. Glöm aldrig det!

Ja, jag är irriterad!



Av thoughtsofelle - 4 mars 2011 22:15

Jaha, då har man åkt 24 varv runt solen då. Massor av prestationer har det blivit under alla dessa snurrar. De första 23 gick ju bra men man vet aldrig vad det 24:e kommer att innebära. Kanske är det den 24:e snurren som gör att jag slår över och blir tant?! Hur som helst så tänkte jag att det var bäst att boka tid hos frissan för att försäkra sig om att det inte uppstår några gråa hår.


Jag är som känt planeringsmänniska och med tanke på att det snart är sommar så är det dags att bli blond (läs blondare). Jag gav tydliga instruktioner om att jag inte ville ha några som helst tecken på gula toner. Inget gult, inget guld bara askiga kalla toner. Jag ska tillägga att jag hade så mycket som två mindre smickrande utväxter i olika färger sen tidigare, Zebra-looken blir helt enkel tröttsam i längden. Hur som helst, efter 2,5 timmars behandling med blekning i 3 steg, toning, nyansering, djupverkande behandlingar och föning fick jag äntligen se resultatet. Jösses! Kycklinggult hade varit snyggt i jämförelse med det här. Topparna blev kanonfina färgmässigt, den mellersta delen av håret kanonfint men utväxten med min orginalfärg.


Ehhhhm..... Jag behöver köpa upp hela generallagret av mössor med texten "Bad hairday" för så här kan jag inte visa mig. Allt för att jag inte ville bli gråhårig innan jag mentalt är mogen för det. Jag vet inte vad som hände men en vild gissning är att blekningar inte ska sitta i tills hårstråna blir vita genomskinliga. 2,5 timmar och 1400kr senare är det bara att erkänna, mitt hår är tantgrått! Vitt om jag ska vara helt ärlig.

Eller nä, vi har passerat vitt för länge sen.

Okej jag erkänner, mitt hår är tant-silvrigt! Platinablont är passerat för 37 nyanser sen. Samma zebra-look men med tantfärger.


Grattis.....mitt 24:e varv började verkligen helt perfekt?!

  

Kolla in katastrofen, men skratta inte! Det är inte ens kul!

Ovido - Quiz & Flashcards