Tankar Från Verkligheten....

Alla inlägg under november 2013

Av thoughtsofelle - 29 november 2013 18:55

Idag har jag ägnat mig åt lite julpyssel alldeles på egen hand. Skönt att sjunka in i tankarna och låta händerna jobba en stund. Någon gång, när vingarna bär och när fåglarna flyger upp och ner, vore det fantastiskt roligt att kasta sig ut och starta eget. Något som länge har varit lockande är floristyrket och det vore helt fantastiskt att ha en egen liten blomsteraffär med vackra blommor och underbara ting. Den som lever får se, men idag har jag åtminstone pysslat ihop en liten julgrupp samt planterat några hyacinter i tekoppar (?!). Resultatet blev fantastiskt fint och jag är mer än nöjd! I år lutar det åt en jul som går i vitt och silver. Lugnt, harmoniskt och vackert i sin enkelhet.

Av thoughtsofelle - 28 november 2013 19:02

Äntligen horisontalläge i den berömda soffan, numera med en perfekt grop i. Nä, riktigt så fantastisk är den inte men den duger i brist på annat. Faktum är att vi har soffbytarplaner. Vi tänker oss nånting större, modernare, i någon annan färg än vitt och med två divaner så att alla nära och kära kan bjudas över samtidigt. På måndag blir det soffinspiration i några lämpliga soffköparaffärer. Längtar!

Hörrni, i helgen är det första advent. Helt galet vad tiden går fort nu. Hur ser era adventsplaner ut?
Själv tänker jag sitta bänkad (i min grop), med skyhöga förväntningar, och titta på årets första avsnitt av julkalendern. Jag blir visst aldrig vuxen på den fronten. Förutom det blir det julstök, glögg och julmarknad. Idag har jag gjort vissa förberedelser till glöggminglet. Jag har bakat helt gudomlig mjuk pepparkaka med glasyr samt ett gäng saffransbiscotti. Hela lägenheten doftar med andra ord fantastiskt just nu!

Av thoughtsofelle - 27 november 2013 21:13

Eftermiddagen idag har tillbringats på gymmet, otroligt skönt efteråt såklart men jag har insett att man måste ha lite ambitioner och mål för att det ska bli något seriöst av det. Dessa mål ägnade jag dagens träning åt att klura på och ungefär det här kom jag fram till:

# mål nr 1: Att pallra sig ur soffan och ta sig dit (ja, till gymmet alltså). Lätt kan tyckas men min soffa är grymt skön!

# mål nr 2: Att, utan krav på strikta metoder och timmar av teoretisk träningslära och näringslära, utföra ett större antal fysiska rörelser av valfria kroppsdelar än vad jag normalt brukar och att dessutom ha kul under tiden. Alla viftningar räknas, hur ograciösa och fel utförda de än må vara.

# mål nr 3: Att skaffa en kondition eftersom den i nuläget är obefintlig. Hm en definitionsfråga såklart men säg att kunna genomföra 5 km på 30 min utan att tanken på att slutet är nära infaller sig

Thats it, for now.

Av thoughtsofelle - 25 november 2013 05:59

Ligger i sängen och mornar mig (läs vägrar att kliva upp) och tänker tillbaka på min fantastiska helg...

I lördags lyckades jag ta mig till gymmet efter några veckors uppehåll på grund av en knäskada. Otroligt skön känsla efteråt och inga känningar i knäna alls vilket ju verkar lovande. So far so good. Drömmen att bli en fullfjädrad löpare kvarstår men den här gången får det helt klart bli intervallträning tills muskler och senor har hunnit anpassa sig till den typen av belastning. Till nästa gång måste jag dock fixa en bra spotifylista. Akustisk musik, som jag vanligen lyssnar på, är inte vidare värst peppande har jag märkt. Dessutom måste jag skriva upp ett par bra löpartights på önskelistan till tomten....

Förutom träningen känns det verkligen som en riktig slapparhelg vilket var precis vad jag och min stressmage behövde just nu. Dessutom var det världens finaste väder (ju) med strålande sol och d-vitaminboost igår. Bara det är ju fantastiskt!

Nu är det hög tid att springa igenom duschen, skrapa lite is (viktigt att ha med i tidsberäkningarna såhär års) och ånga iväg mot en ny härlig och utvecklande arbetsdag!

Ha en fantastisk dag och ta tillvara på de möjligheter som ges!




Av thoughtsofelle - 24 november 2013 20:33

Äntligen fick jag chansen att uppleva jul på taxinge slott och vistelsen toppade alla mina förväntningar! En gammaldags julmarknad utan made in Taiwan och med slottets omtalade kakbuffe som final. Kan varmt rekommenderas!

Av thoughtsofelle - 21 november 2013 23:33

Utan att vara allt för ingående men ni vet när kroppen känns halvrisig och man känner sig sådär halvsdålig hela tiden utan att riktigt kunna ta på vad det är som är fel. Precis så har känslan varit hela veckan, otroligt irriterande och distraherande. Och varför är man alltid sämst på nätterna?! Otroligt korkad regel.

Förutom det rullar vardagen på och jobbet gör sig påmint genom ett svårt karriärval som måste göras de närmsta dagarna. Jag är av den åsikten att jag tror att det är bra med en spark i baken ibland och jag är helt övertygad om att det här kommer att bli utvecklande men trots det så vet man ju vad man har. Valet står mellan att jobba kvar eller att inte jobba kvar. Simpelt kan tyckas men hua vad med saker det är att ta reda på och ha koll på. Några varv till ska jag nog allt fundera innan saken avgörs...

Imorgon väntar årets första julmarknad. Längtar! Men först lite beautysleep. Natti natti!

Av thoughtsofelle - 11 november 2013 20:04

Ikväll är det en helt vanlig kväll, här sitter vi tätt intill varandra i soffan framför tvn och med varsin elektronisk låda i knät samtidigt som jag "mmm:ar" trovärdigt åt min sambo som pratar med mig om logaritmer som om det vore det mest naturliga och lättbegripligaste i världen. Det finns en anledning till att jag inte jobbar med siffror...

Av thoughtsofelle - 7 november 2013 18:32

Ovido - Quiz & Flashcards