Tankar Från Verkligheten....

Alla inlägg under november 2010

Av thoughtsofelle - 30 november 2010 11:00

I Söndags kväll vid midnatt bar det av mot Ullared. Vem har kommit på idén om att vallfärda genom hela sverige för att stå i kö och trängas i ett lågprisvaruhus? Eller nä förresten, så är det ju faktiskt inte. Vem har kommit på att kvinnor från hela landet ska vallfärda till ullared för att stå i kö och trängas?


Helt klart ett galet upptåg och en kul grej! Jag tror dock att det dröjer innan nästa gång..

Självklart fyndade jag en hel del. Jag kan dock inte avslöja allt då jag hade en dejt med tomten. Här är några av ego-fynden...


      



Av thoughtsofelle - 27 november 2010 11:30


Idag har jag haft en underbar dag tillsammans med familjen. Vi har bakat pepparkakor, lussebullar och lyssnat på julmusik. Vi har även hunnit bygga det årliga pepparkakshuset, dock något annorlunda i år....  


  


Av thoughtsofelle - 26 november 2010 20:18


 Mycket riktigt, precis som jag själv skrev i gårdagens inlägg så snöade jag in på garderobsstädningen igår och fick ingenting annat gjort. Ikväll har jag dock kommit ut ur garderoben (*ler*) och fått upp julgardiner och stjärnor....



Mysigt va??


Av thoughtsofelle - 26 november 2010 07:27

Ett ganska rimligt antagande är väl ändå att större delen av svenska folket bloggar av en anledning, att bloggandet fyller en funktion. Att bli hörd skulle kunna vara ett sånt behov. Är det inte då ganska märkligt att man kritiserar allt som man är missnöjd på i en blogg utan adresserad mottagare?

Är man till exempel missnöjd med att tågen står stilla för att det öser ner 30 cm snö så skriver man det på bloggen. Vad beror då detta på? Ja, antingen så vill man helt enkelt inte att kritiken ska nå fram till de personer som faktiskt kan göra nånting positivt av kritiken eller också så tror man att företagen/myndigheterna går med så stor vinst att de har anställda som bara sitter och granskar amatörbloggar och letar efter gnälliga inlägg i syfte att utveckla och förbättra.

Det rimligaste är väl ändå alternativ ett, dvs att man medvetet låter bli att rikta kritiken mot det som man är missnöjd med. Kanske är det så att man inte vill stå för sin åsikt, eller sätta en namnlapp på kritiken. Vem vill vara en gnällspik?! Det resonemanget faller ganska snabbt om man vänder på det och frågar sig varför man som svensk medborgare inte vill vara med och utveckla och förbättra? Kritik som ges och tas emot på rätt sätt är alltid positivt! Att vara en riktad kritiker är likställt med att vara en vardagshjälte, att göra skillnad för andra....

Slutsatsen blir att bloggen fyller en viktig funktion då den tillfredsställer människors behov av icke riktad kritik, dvs gnäll för gnällandes skull.



Av thoughtsofelle - 25 november 2010 13:13

Idag njuter jag av en lugn och avkopplande ledig dag...

Knappast! Det är ju idag startskottet går! Garderoben ska rensas, skafferiet städas, fönstrena putsas och alla dom miljoner andra saker som måste bockas av innan det äntligen kan bli första advent. Kalla mig gammalmodig, men så är det bara!

Återkommer senare med dagens resultat. Gissningsvis fastnar jag i att sortera kläderna i färgordning eller nåt annat lika betydelsefullt och hamnar i tidsbrist.


Nu jäklar ska det poppas julmusik och fejjas!



Av thoughtsofelle - 24 november 2010 22:30

Step power - Check!


Om jag ska vara riktigt ärlig så var det faktiskt så att jag hade tänkt skippa dagens träning, men som en blixt från en klar himmel dök en jättegod vän och träningskompis upp. Tack för motivationen! Allting är roligare på två!

 Tänk så lite som behövs. 75 minuter intervall Styrka/kondition blev resultatet. Vill man köra slut på sig till fullo är det helt klart passet man ska välja! Så himla effektivt!

Nackdelen med träning är att jag blir så enormt trött. Jag kan sova 14 timmar utan att känna mig utvilad. Gissar att det föreligger viss inkörningsperiod innan kroppen vänjer sig. 3 pass kanske kan vara lite i minsta laget. Synd...


Jaha, vad får man när man har uppnått veckans träningsmål?

Jag har hört att det är viktigt att belöna önskvärda beteenden....Jo, jag vet! Jag lever säkert 2 minuter längre nu. Undrar hur jag ska spendera dom?!



Av thoughtsofelle - 22 november 2010 21:27

Hela vitsen med träning är att det ska vara jobbigt....


 "Mjölksyra är Guds gåva till människan!"

 

...Jag hade dock glömt att ett spinningpass kunde vara såhär jobbigt. Snudd på en nära-döden-upplevelse. Absolut ingen positiv happening.

Förresten så var förra inlägget om träning inget vidare smart drag. BARA för att jag skrev att man måste träna för att få frossa till jul så råkade hela stadens befolkning befinna sig på gymmet ikväll. Nåja, dom är nog inte bättre än mig. Anstormningen avtar förmodligen snart och en ny våg kommer förmodligen efter nyår då alla löften ska infrias.

 

"Energi är till för att göra slut på!"

 

 

Det viktiga är iallafall ATT jag tränade. (Säg att jag är duktig då?!)

Av thoughtsofelle - 21 november 2010 14:52

Har haft en underbar dag framför tv:n och världscupen i längsdskidor. Längdskidor är något som verkligen roar mig. Har lagt ner min egna karriär efter en vurpa men glädjs mer än gärna åt andras åkning!

 Bra prestationer av både damerna och herrarna! Ett stort grattis!


Nu ska jag bege mig ut i mörkret och kylan för att motionera lite för egen del. Inte lika underhållande men nödvändigt för att kompensera för en stillasittande helg.


Ovido - Quiz & Flashcards