Tankar Från Verkligheten....

Alla inlägg under maj 2011

Av thoughtsofelle - 31 maj 2011 15:52

Att "finnas" innebär att man inordnads i hundratals olika kategorier. Jag är tex Kvinna, mellanbarn, undersköterska, blondin, kund, bilägare, hyresgäst osv osv i oändlighet. Var och en av dessa kategorier innefattar, förutom en del fjuttiga nedskrivna regler, oändligt många oskrivna regler om vad som är okej att göra och vad man ska akta sig för. Överallt i samhället kryllar det av dessa normer och råkar man mot förmodan missa eller rent av missuppfatta en norm får man räkna med följder.


Hur sjutton vet jag vad just jag får göra? Jag har ingen aning men att titta på grannen för att försöka begripa sig på denna vett och etikett är en otroligt dålig idé eftersom grannen självklart inte tillhör samma samling av kategorier. konkret i vardagen innebär det tex att grannen kan sätta i system att aldrig sopsortera, trots att bostadsrättsföreningen har beslutat om att samtliga medlemmar ska göra detta, utan att förvänta sig några följder. Skulle jag, som tillhör en helt annan förgrening i kategorierna, göra en sådan sak skulle sura blickar riktas mot mig, argsinta lappar sättas upp och man skulle omedelbart sammankallan till en extra föreningsstämma.

Olika samhällsmedborgare har olika förväntningar på sig trots att alla har samma värde. Vem har förresten kommit på vitsen om att "alla har samma rättigheter oavsett....(97 olika egenskaper)..."? 


Ett tips om du är intresserad av dina five minutes in fame, bryt en norm! Inom loppet av några minuter har 4 tanter tittat snett på dig, 79 bloggare har nämnt händelsen i sina bloggar, 863 personer har läst de mer eller mindre sakliga blogginläggen, en journalist har susat förbi, påbörjat en artikel och publicerat en löpsedel och på 99,9% av sveriges fikaraster debatteras ämnet som om det handlade om hurvidare vi ska flytta till Pluto eller inte. 


Som tjej är det inte okej att spotta på marken under en promenad, som blondin är det inte okej att framstå som intelligent och som kung är det inte okej att gå ut och roa sig på fritiden.....


Jag har ett förslag. Skulle vi inte kunna skriva ner alla dessa normer så att alla vet sin plats? Det skulle kanske kunna ingå i nästa vals arbetsmarknadspolitiska satsning för det lär garangerat generera nya arbetstillfällen

Av thoughtsofelle - 29 maj 2011 21:53


Den här låten är verkligen suverän! En solig biltur på krokiga småvägar med den här låten dunkandes i högtalarna - Just då är iallafall mitt liv rätt nära fulländat....


Av thoughtsofelle - 28 maj 2011 20:06

När jag nån gång råkar bli VD på Riksbanken och får snuskigt mycket pengar eller av en slump råkar hamna på trissskrapet på nyhetsmorgon är det här vad jag vill investera i. De är så galet gulliga! Jag är Kär! Vill ha, Vill ha,VILL HA!

 

De är sådär charmigt ful-söta!


Någon som har någon erfarenhet av att springa i FiveFingers? Får man inte skavsår mellan tårna?

(Jag kan ta det även om så skulle vara fallet, gulligheten väger över, LÄTT)

Av thoughtsofelle - 18 maj 2011 18:07

Jag kikade just på klockan och noterade att jag just missade de 3 senaste timmarna. Jag önskar att jag kunde säga att jag gjorde nånting "viktigt" men faktum är att jag fastnade precis här på bloggplatsen. Jag noterade att det hade kommit nya typsnitt. Jag undrar nu för vem det är en fördel?


Det finns uppskattningsvis 100 olika typsnitt nämnda vid namn. Är det bara jag som inte har namnet på 100 olika typsnitt i huvudet eller var det innehållet på någon av de 2 lektioner som jag skolkade ifrån?

Jag kom just på universums mest briljanta idé! Faktum är att det är en brutalt briljant idé. Tänk om man om 10 år skulle ha kommit så långt i teknikens utveckling att man faktiskt skulle kunna skriva vart och ett av typsnittens namn i typsnittets eget typsnitt?!


Kom ihåg var du hörde det först!



Ovido - Quiz & Flashcards