Tankar Från Verkligheten....

Alla inlägg under maj 2010

Av thoughtsofelle - 28 maj 2010 22:27

För ett tag sen nämnde jag att jag har anlaggt ett jordgubbsland och därmed förverkligat en jordgubbsdröm. Well, drömmen är krossad, eller borde jag säga uppäten?

 Någon kunde inte vänta till midsommar på härligt röda bär. Samma någon har slaffsat i sig alla bladen! 

Med andra ord blir det ännu en midsommar med fuskgubbar och ännu en midsommar med jordgubbsdrömmar.....

Av thoughtsofelle - 28 maj 2010 22:08

Med risk för att låta gnällig men...

Jag orkar inte höra en enda bil till med obefintlig ljuddämpare som susar förbi utanför på kullerstensgatan i betydligt mer än 50km/tim med så hög musik att man undrar om de ens har  några öron kvar?!!!!!!

Undrar vilket som inträffar först? Att alla som känner sig utpekade blir torra bakom öronen och klarar sig utan målsman eller att jag faktiskt inte står ut längre utan tar mit pick och pack och bosätter mig under en korkek. Bara ha det lugnt och skönt, och lukta på blommorna....!


Av thoughtsofelle - 27 maj 2010 08:38

Igår blev det en lång men trevlig dag! Den trevligaste på länge...

 Dagen började 07.00 på parkeringen hemma och slutade med att jag somnade på soffan vid 21-snåret. Helt slutkörd!


Vet ni vad jag upptäckte under bilfärden? Jag har gått från att vara en sån som till vilket pris som helst måste ligga 10 km över hastighetsgränsen och till vilket pris som helst måste vinna över bilen i filen bredvid i rödljusen till att vara en stoppkloss som alla kör om. En riktig laglydig paragrafryttare på vägen....

Vad kan vi dra för slutsats av detta?


1. Jag kör på tok för lite bil och känner mig som nybörjare på nytt

2. Jag håller på att bli gammal

3. Jag har förmågan att stå emot grupptryck

4. Jag njuter av att jävlas med folk

5. Jag har insett att det faktiskt finns en anledning till hastighetsbegränsningarna

6. Jag har slutat att överskatta min egen förmåga på vägen

7. Jag skulle sjunka igenom jorden av skam om jag åkte fast för fortkörning

8. Det är inte bara målet som är det viktiga! Det gäller att ha kul på vägen dit också!



Av thoughtsofelle - 13 maj 2010 13:57

...från soffhörnet. Det är precis vad den senaste timmen har ägnats åt. Jag tänkte just på hur tråkigt det är att inte göra nånting alls helst i liggande position. Urvalet blir otroligt smalt, tills jag kom på att jag faktiskt har surfat till massor av olika delar på jorden under loppet av bara en timme. Visst är det coolt? Det ger perspektiv på tekniken och de möjligheter som den bjuder på.

Ännu mer märkligt blir det att just det, att surfa jorden runt, räknas in i uttrycket "inte göra någonting". Snacka om att leva i teknikens värld och att inte ens notera det eller för den delen uppskatta vardagslyxen som vi faktiskt har jämfört med stor delar av övriga världen. Vad otroligt bortskämda vi är utan att ens lägga märke till det. Vilka otroliga möjligheter vi har - hela världen hemma i vardagsrummet.


Ett gott exempel på bekvämligheten som det för med sig. Jag gnällde lite över mina förkylningssymtom till en vän tidigare idag. Självklart (det är faktiskt så) blev svaret:

"Har du googlat det?"

Den här gången hade jag faktiskt inte det men jag är helt klart en googlande tjej och frågan i sig var inge konstig alls, i den här delen av världen.


En annan aspekt av internet och dess möjligheter är alla sociala nätverk och alla bloggar med dagboksliknande inlägg. Hemmifrån mitt vardagsrum kan jag inte bara ha koll på mina närmsta vänners liv och icke-liv utan även varenda kottes liv som har tillgång till den datoriserade världen. Att "umgås" är överflödigt, det har mer blivit något man "borde", eller ett ont måste. Man har full koll på vad resten av världen gör precis just nu utan att träffas i verkligheten.


En spännande tanke vore om en terroristattack (eller nåt annat stort och okontrollerbart) släckte ner internet. Hur skulle våra liv fungera då? Vilka konsekvenser skulle det få? Skulle vi börja umgås eller skulle vi sörja hemma i våra soffhörn med en till synes obrukbar dator i knät?

För egen del har datorn varit ett naturligt hjälpmedel för att fylla olika behov ändå sen lågstadiet. Att ta bort en sån naturlig puzzelbit vore som att plötsligt tappa förmågan att gå och vara tvungen att krypa fram...

Beroende är vad det är, på samma sätt som vi är beroende av så mycket annat i vår omgivning....Nog om det...


Funderar på om jag har ätit något konstigt, det känns som jag har svalt en kaffekopp som har satt sig på tvären och kilat fast......

Av thoughtsofelle - 13 maj 2010 09:19

Jag har drabbats av ett bakslag och blivit sjuk.

Undrar om det är slumpen eller om det blev för mycket träning i början av veckan?

Jag har iofs inte känt mig riktigt frisk sedan påsk så det var väl av nöden tvungen att det bröt ut, även om jag avskyr att vara sjuk.

Vad gör man hela dagarna när man ska göra ingenting? Sova har jag försökt, men det är omöjligt när halsen är så här svullen.

Varför visas inga bra filmer på tv mitt på dagen? Jag kan väl inte vara den enda som är hemma och är sjuk dagtid.... Förresten så är det ju enormt vanligt med kvällsarbete nu för tiden. Jobbar man dag är det berättigat att titta på film efter ett hårt arbetspass, men är man kvällsarbetare förväntas man göra en massa nyttiga saker på dagen (om man nu inte vill se 12:e säsongen av "våra bästa år"). Old fashion....


Av thoughtsofelle - 11 maj 2010 21:30

Efter en långpromenad på eftermiddagen blev det ett step-pass ikväll! Så himla kul! Betydligt lättare koreografi än gårdagens pass, men för den sakens skull inget fjösigt slappt pass. Mina energiförråd är helt tömda nu! Så härligt! Jag kanske blir stamkund på step-up?!


Att gå på pass passar mig utmärkt som har obefintligt psyke och helt saknar självdiciplin. Det verkar helt omöjligt att fuska eller sacka på passen. Nån kan ju tro att jag är otränad?! *L*

Dessutom saknar jag simultankapacitet och kordination, det finns inte en chans att jag skulle hinna inse hur jobbigt det är fysiskt eftersom hjärnan har fullt upp med att hålla koll på armar och ben! Genialiskt!


Av thoughtsofelle - 10 maj 2010 21:00

Idag, äntligen, blev det en tripp till gymmet. Jag har inte varit där en enda gång sedan påsk och av någon outgrundlig anledning så känns det extra jobbigt att gå dit igen när man har "fuskat". Lite ego att tro att instruktrörerna i receptionen skulle bevaka just mig och ha kolla på att just jag minsann inte har tränat på veckor....


Så man är!


Fick inte skäll en enda gång! *ler*

Passet var ett bas-pass och det räcker mer än väl. Gå på aerobicspassen måndagar 19.00 så bjuder jag på en uppvisning utan dess like! Som en elefant i en porslinsfabrik, allt annat än glamoröst!

Av thoughtsofelle - 7 maj 2010 08:54

Gissa om man vaknar hastigt när man skummar igenom förstasidan på morgontidningen och inser att det har varit polisjakt i området kring våran sommarstuga?!

Självklart var jag tvungen att ringa runt och försöka reda ut vad som har hänt och om vi har haft besök. Det visade sig att förövarna gjorde inbrott på något ställe, sprang genom skog och mark när polisen kom för att slutligen göra ett stopp på grannens tomt och sno hans bil som flyktfordon.

Våra hus ligger precis bredvid varandra, så tur i oturen att de aldrig kom ända fram till mitt hus!


Ovido - Quiz & Flashcards