Tankar Från Verkligheten....

Alla inlägg under april 2013

Av thoughtsofelle - 16 april 2013 19:50

Ni har väl knappast missat nyheterna om tvillingbomberna i Boston? Just idag väljer jag att inte öppna nyhetsapparna. Fy sjutton vad livet är orättvist! Jag frågar mig varför en begränsad del av jordens befolkning anser att dom har rätt att förstöra andra människors liv. Lågt. Ska man behöva vara rädd så fort man vistas i stora folkmassor?

Av thoughtsofelle - 15 april 2013 22:11

Nu ska ni få se nånting! (Nej, det blir inga bikinibilder). Två veckor utan bakverk, läsk och annat skräp har passerat. Jag är halvvägs genom mitt experiment. So far so good. Jag har en liten teori om att det är lätt att tappa vätska, dvs första dagarna tappar man mycket, varpå det blir gradvis svårare och svårare att gå ner i vikt. Efter 2 veckor ser det ut såhär:

Experimentet bygger bara på förändringar i kost eftersom jag har en annan teori som går ut på att fysisk aktivitet leder till större hungerskänslor vilket i sin tur gör att man äter mer och äter upp de kalorier man har tränat bort. Träning + diet --> +/- 0 på vågen. Sån är jag. Och missförstå mig rätt, träning är toppen ur många hälsoaspekter, men var sak har sin tid....

Av thoughtsofelle - 15 april 2013 20:08

Bättre sent än aldrig! Måste få visa årets resultat av påskäggsmåleriet. Man blir aldrig för gammal för att måla ägg!

Av thoughtsofelle - 15 april 2013 17:29


Om jag vann 1 miljon på lotto lovar jag att en ganska stor del skulle gå till att köpa inredningsdetaljer. För någon vecka sedan gjorde jag ett besök på underbara Fullerö handel och drömde mig bort bland all inredning. Ögongodis till tusen. Det är tur att jag har god karaktär annanrs hade besöket kunnat kosta en rejäl slant. '

Förutom att Fullerö handel växer för varje gång jag besöker det så hade de nu även öppnat ett jättemysigt litet café i anslutning till butiken. Vi passade såklart på att inviga cafét och satt där länge och disskuterade inredning och hur vi skulle vilja ha det hemma. Båda två fastnade för tavlan ovan. Text är underskattat och kan vara fantastiskt snyggt på rätt ställe! Tavlan fick dock bo kvar i butiken eftersom vi inte riktigt kunde komma på var vi skulle hänga den hemma. Kanske skulle den kunna passa i ett framtida hus?


En dag när vingarna bär......

Av thoughtsofelle - 15 april 2013 11:45


Idag har jag ägnat mig åt en av mina absoluta favoritsyslsättningar, Bakning. Jag älskar när hela lägenheten doftar nybakta bullar och det väcker många fina minnen till liv. Min älskade mormor var en riktig bull-mormor som alltid bjöd på nybakta bullar och sockerkakor. Även om jag aldrig kommer att bli ens hälften så grym i köket som hon var så hoppas jag att mina framtida barn kommer att uppskatta doften av bakning lika mycket som jag.


Idag har jag bakat bullar. Bullar är mitt absoluta favoritbakverk och ju större desto bättre. Dessvärre var mjölken slut så jag gjorde ett experiment och kan konstatera att det går precis lika bra att baka bullar på vatten. Förutom bullarna har jag även laddat frysen med hallongrottor och daimkakor. Det är så himla mycket mysigare med hembakat när man får oväntat besök än att plocka fram några torra och opersonliga köpebullar.



Av thoughtsofelle - 11 april 2013 20:17

Nu har jag varit nyttig (bantat om man så vill) i 10 dagar. 25% av projektet är avklarat och om drygt 2 veckor ska min nyttiga månad utvärderas. Då får vi se, svart på vitt, om man kan märka någon skillnad på bara 4 veckor.


Hur som helst, jag lär mig massor hela tiden och jag tänkte dela med mig av några konkreta tips.


* Kalorier in - kalorier ut = resultatet. Svårare än så är det faktiskt inte.

Ta reda på hur många kalorier du förbrukar varje dygn. Allt utöver dessa kalorier kommer att omvandlas till fett och fastna på ställen du absolut inte vill ha extrafett på. 


* Sikta in dig på kaloriunderskott. Allt under grundbehovet av kalorier kommer att resultera i en viktminskning. För att tappa 0,5 kg i veckan bör man ligga på - 500 kalorier per dygn.


* Se upp för flytande kalorier. Ett glas coca cola innehåller tex ca 140 kalorier och ger knappast någon mättnadskänsla. För samma antal kalorier kan man tex äta 2 kokta ägg eller 2 päron och känna en betydligt större mättnadskänsla. 


* Proteiner mättar bättre än kolhydrater. Välj proteinrik men kalorisnål kost. Satsa på bra proteinkällor och dra ner på kolhydraterna. En god sallad istället för pasta eller potatis är ett enkelt sätt att dra ner på kalorimängden rejält. 


* Räkna kalorimängden i allt du äter. Väg och räkna, jag lovar att man lär sig massor. Välj livsmedel med omsorg och gör sunda prioriteringar. 


* Tålamod, tålamod och tålamod! Det tar tid och tiden går inte snabbare än så här... Se fram emot kvittot på att det fungerar. Såhär långt har jag kommit. Jag väntar med spänning!



Av thoughtsofelle - 10 april 2013 23:10

Hemma hos oss för vi en intensiv diskussion om vad som räknas som "landet". Ämnet kom upp när vi diskuterade framtida boende och man kan väl säga att vi inte riktigt är överens i den frågan. Min sambo hävdar att allt utanför Stockholms tullar är landet... I princip allt i 1,5 mils radie från sergelsrorg är landet. Jag såg framför mig härliga ekbackar, avskildhet och lugn och ro. Förhandlingarna har strandat och diskussionen ligger på is. Viktigt att poängtera är att jag är rätt säker på att jag borde vinna den här frågan och därmed inte har några planer på att ge med mig.

Så kan det vara. När det inte bråkas om väsentligare saker än så får man ändå inse att man är lyckligt lottad och har det förbaskat bra!

Av thoughtsofelle - 9 april 2013 19:44

Så var det måndag igen och hemma hos oss kör vi stenhårt på den nya hälsosamma kosttrenden. Än så länge har jag hållit fingrarna i styr och har inte tjuvätit en ena onödig kalori bortsett från några läkerol och det kan väl ändå inte vara speciellt kriminellt? Intalar mig själv att det baara är 20 nyttiga dagar kvar tills det visar sig om det gör någon skillnad eller inte. 8 avklarade och 20 kvar. Spännande va?


Har ni förresten börjat bunkra ifall krig och eländigheter bryter ut? Ångrar starkt att jag inte hade spenderbyxorna på mig när ett av stadens skyddsrum såldes ut i vintras.....

Skämt å sido, vi har det ganska bra här trots allt, även om vårvärmen kommer alldeles för sent och pensionsåldrarna är på g att höjas till 102 år. 


I


Ovido - Quiz & Flashcards