Tankar Från Verkligheten....

Alla inlägg under april 2013

Av thoughtsofelle - 25 april 2013 18:53

Idag kom jag hem från jobbet med massor av överskottsenergi. Jag har länge tänkt att jag ska bli ekonomisk och planera matlagning och handling (bättre). Jag är spontan från topp till tå och ogillar skarpt handlingslistor men till och med jag inser att det är mer ekonomiskt än mina vanliga spontanhandlingar precis före middagadags.
Efter att ha bläddrat igenom 2076 matmagasin och 342 kokböcker slutade det med att klockan sprang iväg alldeles för mycket och handlingen blev inställd. Till middag blev det en helt spontan hänt-i-veckan-rätt, ni vet när man tar allt som finns i kylen och rör ihop med allt ifrån skafferiet. Inte ens en välplanerad, genomtänkt ( urtråkig!) storhandling kan bli lika ekonomisk...,.

Bättre lycka nästa gång!

Hörrni, imorgon är det lön! Och helg! Den kombon är livsfarlig! Gör inget som inte jag hade gjort ;0)

Av thoughtsofelle - 24 april 2013 22:00

Nu räknar vi ner mot helgen igen, en ledig helg dessutom. Just den här helgen är lite extra speciell eftersom min älskade sambo äntligen skriver slutklämmen på sin masteruppsats. Oändligt många sömnlösa nätter och förmodligen universitetets klurigaste kurs går mot sitt slut. För förstå gången på evigheter kommer det att finnas utrymme för roliga saker utan minsta lilla ångest över tidspressen.
I helgen svarar vi med andra ord inte i telefonen förrän tidigast tre på eftermiddagarna. Det finns en hel del sömn att sova ikapp.
Förhoppningsvis orkar vi även hitta på något mysigt för att fira denna milstolpe. Vad underbart det ska bli med två inkomster i framtiden! Längtar!

I helgen ska jag också hinna ha ångest. På måndag packar jag in 140 kollegor och drar iväg till en stor konferensanläggning ett par dagar. Kul kan tyckas, men med min fobi för sängar blir det tufft. Jag tycker helt enkelt inte om att sova bland andras döda hudceller! Sån är jag! Det bästa på hela konferensen kommer utan tvekan att vara när jag får åka hem och bada i ytsprit! (Underbar uppfinning)

Nu ska jag för en gångs skull sova tidigt och vakna som en solstråle imorgon! Sleep tight...

Av thoughtsofelle - 23 april 2013 20:01

Den här veckan kör vi genustänk här hemma. I vanliga fall är jag den som står för 102% av familjens inköp av livsmedel och 97% av matlagningen. Den här veckan kör vi ombytta roller...eller snarare försöker. Det verkar uppstå språksvårigheter då min sambo inte alls förstår att "vad ska vi ära ikväll?" I själva verket betyder "kan du handla och laga mat tills jag kommer hem?". Samtliga dagar har jag kapitulerat och tagit saken i egna händer. Först idag förstod jag att han visst kan gå och handla, om jag skriver handlingslista och skriver ut ett recept. Hm.... Genus i all ära men ibland är traditioner bättre!

Av thoughtsofelle - 22 april 2013 14:35

Den här bliggen handlar mycket om kost just nu. Det kommer den att fortsätta göra åtminstone den här veckan ut.

Det här med att vara nyttig handlar väldigt mycket om att lära sig hur nyttigt eller onyttigt olika livsmedel är, överväga om det är värt att fortsätta äta dom samt hitta substitut att ersätta onyttiga livsmedel med.

Efter de här 22 dagarna har jag lärt mig hur mycket kalorier jag kan spara genom att välja en god och färgsprakande sallad istället för traditionella kolhydratskällor så som pasta, ris och potatis. Jag har också insett hur onyttigt mjukt bröd är och har ersatt det helt med frukt som mellanmål. Frukt och grönsaker är med andra ord mina bästa substitut och min förutsättning för att fixa det här.

Ett annat substitut som fungerar finfint när sötsuget sätter in (vilket händer allt mer sällan) är läkerol. 2 kcal per pastill har man råd att unna sig. Hur grymt som helst!

Av thoughtsofelle - 21 april 2013 22:24

20 dagars nyttigheter i ryggen äntligen! Det gäller att glädjas åt alla delmål minsann. 4 veckor sa jag ju så idag är det precis 1 vecka kvar på experimentet.
Får väl erkänna att jag hade min första "unna-mig-dag" igår (ätardag om man så vill) helt utan regler då jag fick stoppa i mig precis vad som helst. Hann unna mig bullar, kebab och ost och kex. Vågar inte ens tänka på vad det gjorde för skillnad på vågen så jag ligger lågt med vägandet ett tag framöver. Ni ska ändå få se resultatet efter 3 veckor.

Av thoughtsofelle - 21 april 2013 21:39

Sitter här och plockar med fotona ifrån London-resan tidigare i år. Målet är att få ihop ett traditionellt fotoalbum eftersom det är så himla mycket trevligare att titta i än de digitala albumen på datorn. Hittade en fantastisk bild ifrån hemresan.


 


En bild säger mer än tusen ord....

Av thoughtsofelle - 21 april 2013 11:25

Visst är det underbart väder? Nu är det vår på riktigt!

Igår gick jag en sväng på den årliga vårmarknaden. Mycket folk var det och mycket skräp fanns det. Ärligt talat så är det inte mycket man blir sugen på är köpa, men trots det är hela uppståndelsen mysig.

På eftermiddagen igår tittade mamma och lillasyster förbi för att skvallra lite över en kopp kaffe. Trevligt som alltid!

Av thoughtsofelle - 17 april 2013 21:33

Ska jag vara helt ärlig så nja, jag tror faktiskt inte det. Tyvärr! Näringsvärdet är dåligt, transfetterna flödar och maten består till största del av tillsatser. Idag har jag trots detta gjort ett seriöst försök att jaga rätt på nånting hyfsat nyttigt. Med hyfsat nyttigt avser jag då en mättande måltid som inte upptar hela dagsbehovet av kalorier. Jag föll för Max delifresh Low carb. I runda slängar 380 kalorier. 380!!!! För sallad, hamburgare, tomat, rödlök och lite dressing. (Osten valde jag bort). Det är ju för sjutton 25% av dagsbehovet för att stå still i vikt.

När man inser hur mycket kalorier mat av olika slag innehåller och hur mycket mer man kan äta om man väljer rätt är valet inte svårt. Det är inte värt att äta hela dagsbehovet av kalorier i ett enda stort mål och sedan svälta sig själv resten av dagen.

Förutom det höga kaloriinnehållet och det dåliga samvetet som snabbmat ger så är dessutom Max under all kritik både när det gäller kundbemötande och mat. Undrar varje gång varför jag inte valde någon konkurrent istället. (Skönt, nu fick jag det sagt!)

Ovido - Quiz & Flashcards