Tankar Från Verkligheten....

Direktlänk till inlägg 13 maj 2010

Jorden runt...

Av thoughtsofelle - 13 maj 2010 13:57

...från soffhörnet. Det är precis vad den senaste timmen har ägnats åt. Jag tänkte just på hur tråkigt det är att inte göra nånting alls helst i liggande position. Urvalet blir otroligt smalt, tills jag kom på att jag faktiskt har surfat till massor av olika delar på jorden under loppet av bara en timme. Visst är det coolt? Det ger perspektiv på tekniken och de möjligheter som den bjuder på.

Ännu mer märkligt blir det att just det, att surfa jorden runt, räknas in i uttrycket "inte göra någonting". Snacka om att leva i teknikens värld och att inte ens notera det eller för den delen uppskatta vardagslyxen som vi faktiskt har jämfört med stor delar av övriga världen. Vad otroligt bortskämda vi är utan att ens lägga märke till det. Vilka otroliga möjligheter vi har - hela världen hemma i vardagsrummet.


Ett gott exempel på bekvämligheten som det för med sig. Jag gnällde lite över mina förkylningssymtom till en vän tidigare idag. Självklart (det är faktiskt så) blev svaret:

"Har du googlat det?"

Den här gången hade jag faktiskt inte det men jag är helt klart en googlande tjej och frågan i sig var inge konstig alls, i den här delen av världen.


En annan aspekt av internet och dess möjligheter är alla sociala nätverk och alla bloggar med dagboksliknande inlägg. Hemmifrån mitt vardagsrum kan jag inte bara ha koll på mina närmsta vänners liv och icke-liv utan även varenda kottes liv som har tillgång till den datoriserade världen. Att "umgås" är överflödigt, det har mer blivit något man "borde", eller ett ont måste. Man har full koll på vad resten av världen gör precis just nu utan att träffas i verkligheten.


En spännande tanke vore om en terroristattack (eller nåt annat stort och okontrollerbart) släckte ner internet. Hur skulle våra liv fungera då? Vilka konsekvenser skulle det få? Skulle vi börja umgås eller skulle vi sörja hemma i våra soffhörn med en till synes obrukbar dator i knät?

För egen del har datorn varit ett naturligt hjälpmedel för att fylla olika behov ändå sen lågstadiet. Att ta bort en sån naturlig puzzelbit vore som att plötsligt tappa förmågan att gå och vara tvungen att krypa fram...

Beroende är vad det är, på samma sätt som vi är beroende av så mycket annat i vår omgivning....Nog om det...


Funderar på om jag har ätit något konstigt, det känns som jag har svalt en kaffekopp som har satt sig på tvären och kilat fast......

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thoughtsofelle - 3 december 2015 01:12

Eller alldeles för många att välja på? Skillnaden är marginell. Hur som helst så såg jag ett stjärnfall och hade chansen att önska mig nåt, drabbades av prestationsångest, kom inte på nåt och missade ögonblicket. Funderar på att revidera önskningstid...

Av thoughtsofelle - 30 november 2015 01:50

... Vilket innebär nedräkning mot jul! Helt magiskt! I år tjuvstartar vi med julbestyren eftersom allting tar exakt 27 ggr längre tid med den lilla krambjörnen som hjälpreda. Hittills går just hjälpredandet sådär; vi samarbetar lite åt olika håll och...

Av thoughtsofelle - 26 oktober 2015 22:57

Idag har väl inte riktigt allt gått som vi tänkt oss. Vi har: - sprungit omkring i lägenheten och ägnat oss åt skrikprevention och ätit frulle samtidigt. Bästa starten på dagen när blodsockret är i botten - hunnit träna på att "klappa fint" med...

Av thoughtsofelle - 24 oktober 2015 23:26

Ligger i skrivandets stund nerbäddad i en säng som inte alls är lika skön som min och har hemlängtan. Semester är överskattat. Tacka ver jag hemmets lugna vrå ...

Av thoughtsofelle - 20 oktober 2015 10:48

Denna avsaknad av sömn alltså. Vad ska man säga? Knepigt värre. Ännu knepigare blir det när övertröttheten infinner sig redan när vi kliver ur sängen. Halvdöd mamma och missnöjd övertrött unge är ingen bra start på dagen. Det börjar märkas så väl nu ...

Ovido - Quiz & Flashcards