Tankar Från Verkligheten....

Alla inlägg under september 2009

Av thoughtsofelle - 14 september 2009 12:35

Jag är en sån där som svansar runt brevinkastet vid den tidpunkt som jag vet att posten brukar komma. Råkar den vara försenad så blir jag sur. Idag var posten helt klart värd att vänta på. Två stora paket bara till mig, innehållande exakt 291 fotografier! Just love it! Det är något speciellt med att titta på foton i ett fotoalbum. Det är verkligen bevis på att man har levt, även om man tvivlar ibland!

Av thoughtsofelle - 14 september 2009 12:25

Idag har jag namnsdag. Har någon sagt grattis? Nä! Hrm *muttrar*


Idag har jag hunnit med en runda på gymmet. Det verkar bara bli tyngre och tyngre för varje gång trots att jag kör samma vikter. Hm strange! Jaja...det ger sig kanske om jag ger det lite tid (vilket jag hatar).


Igår var det full fart. Bakade kanelbullar och chokladbiskvier. Varför gör man inte chokladbiskvier oftare?! Det är ju lätt som en plätt.....Tänker tröstäta allihopa aldelles själv! Så det så! Nä då, det är inge synd om mig. Ska ha namnsdagskalas imorgon. När jag har kalas är det inte några fjuttiga köpekakor som skramlar runt på en tallrik. Allt jag gör måste vara till max. I det här fallet hembakade kakor och bullar samt en hembakad tårta. JAG VET att det bara är en namnsdag. Men varför inte ta tillvara på alla tillfällen som ges att träffa nära och kära och göra det lite festligt.

Av thoughtsofelle - 13 september 2009 13:48

För en tid sen köpte jag en dubbelsäng på det välkända varuhuset IKEA. Jag antar att man får vad man betalar för och ingen kan väl påstå att IKEAs produkter är dyra. MEN som kund har man ändå vissa förväntningar. När jag köpte min säng förväntade jag mig att kunna sova i den. Jag förväntade mig att sängbenen som inhandlades vid samma tidpunkt skulle passa på sängen.


 Vad jag inte förväntade mig var åtskilliga nätter på en madrass på golvet då sängbenet som ska vara ett stöd mitt under sängen ramlar bort så fort man vänder sig i sängen. Jag förväntade mig inte heller att det skulle gå hål i linoliummattan under sängen, och att jag därmed skulle vara tvungen att köpa nytt golv på kuppen. Minst av allt förväntade jag mig att stödbenet skulle vara 1 cm högre än övriga sängben. Skulle man mot förmodan lyckas skruva fast stödbenet och få det att hålla tillräckligt länge för att sätta ner sängen så svävar hela sängen alltså i luften.


Jag måste säga att jag är liiiiite irriterad. Man skulle kunna säga att jag vaknar på fel sida av sängen vaaaaarje morgon, dag ut och dag in......


INTE okej, IKEA! INTE OKEJ.........

Av thoughtsofelle - 13 september 2009 08:30

Hade en kanonbra lördag. Den började med att mina syskon och min mamma knackade på kl 9 på morgonen med en picknickkorg med en helt underbar frukost. Älskar överaskningar!

Direkt efter frukost var det dags för det inbokade aerobicspasset. Svetten lackade i pannan. När alla andra var på golvet hoppade jag, när jag kickade var de andra i luften osv. *skratt* Men det visste jag ju redan när jag bokade passet. Det tar några pass att lära sig koreografin......Någonting måste jag ju ha gjort rätt eftersom jag blev helt utmattad och genomsvettig. Blev dock tvungen att köra styrketräningsprogrammet efteråt  för att kompensera för mina felsteg. (så typiskt mig)


På kvällen körde jag ut sambon ur köket, utrustade mig med en kockrock och en "släng" och körde igång med matlagning så det stod härliga till. Det blev en trerätters middag a la Elle.

Till förrätt blev det gratinerade crustader (stavas det så?) med ost och svampfyllning. Inte så tokigt och väldigt enkelt!

Varmrätten blev helstekt fläskfilé, potatisgratäng och sås med sting (fråga inte ens).

Efterrätten var kanske den mest intressanta delen av måltiden då det bjöds på dumlepannacotta. Knäppt va?

Inte så tokigt, men man blev nöjd väldigt fort.


Hm, här kommer receptet:


Dumlepannacotta (4 portioner)


4 dl vispgrädde

20 st dumlekolor

2,5 gelatinblad


ev. bär till servering


Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Koka upp grädden. Hacka sönder dumlekolorna. Lyfta av kastrullen från plattan och häll i kolabitarna. Rör väl tills allt är löst. Krama ur allt vatten ur gelatinbladen och lägg i dem i smeten. Rör tills de har löst sig. Häll upp i portionsskålar och ställ i kylen i 2 timmar. Servera gärna med bär eller frukt.


OBS! Jag tyckte att pannacottan blev lite väl fast. Nästa gång tänker jag prova med 2 plattor gelatin...... Lämnar inga garantier om någon annan vill prova.


Efter den här måltiden var såklart alla förbrända kalorier tillbaka igen. MINST! Men what ever! *rycker på axlarna* Hade jag inte tränat nu hade jag garanterat legat på plus så det var inte bortkastat....... 

Av thoughtsofelle - 11 september 2009 11:49

Gränsen mellan en hälsosam livsstil och självplågeri är hårfin. När det gäller träning SKA det göra ont (fast självklart på rätt sätt). Det SKA smaka blod i hela munnen. Man SKA se fjärillar och vara yr i huvudet... Eller?? Vem är det som ställer dessa skyhöga krav?

 Det är bara att erkänna, jag sätter själv upp mina egna mål och gränser oavsett kategori i livet. Ändå är det så förbaskat lätt att trilla dit och gå över den osynliga gränsen när hälsa blir ohälsa.


Hm, haha! Anledningen till att jag funderade på det var min otroligt löjliga vattenfyllda blåsa under ena foten, till följd av en hälsosammare (??) livsstil. Nog är man yrkesskadad alltid. Självklart har jag tryckt dit ett tryckavlastande förband. Men har jag vilat och lyssnat på min kropp??? Knappast! Att gå till och från jobbet har blivit tvångstankar, oavsett ömmande blåsor.

Jag vet, det var en otroligt löjlig paralell, men det säger en hel del. Det räcker inte att springa 30 min på löpband, utan det måste vara så att man blir yr och får blodsmak i munnen. Att göra sitt bästa är aldrig bra nog.....Man måste kämpa tills man stupar av någon outgrundlig orsak. Kan man skylla detta märkliga fenomen på media??


Av thoughtsofelle - 10 september 2009 15:42

Idag har det varit en otroligt bra dag. har jobbat fram till 11, kan det bli lyxigare?! Efter en halvtimmes promenad hem i solen har jag bara latat mig. Det var mer än välbehövligt. Känner mig som jag tror att en björn känner sig mitt i smällkalla vintern i sitt ide, dödstrött. Vart jag än sätter mig är det sömnvarning?! En hemlis, jag råkade faktiskt somna en timme efter lunch. Jag skulle BARA lyssna en stund på radio..... Skyller självklart hela missödet på radion. Fram för mindre lugn musik på lunchen.


Ikväll blir det träning. Träningsrunda nr 2. Jag fick i läxa att klara 3*30 sit ups på bobatboll sist. Tack för den..... Nu känner jag mig inte det minsta uppgiven...... Känns långt borta. För övrigt är det ett under att jag ens klarar av att lyfta mina efna armar med tanke på den obefintliga muskelstyrka som mina stackars två armar innehåller.... Tragiskt!

Av thoughtsofelle - 9 september 2009 08:49

Igår kväll var jag på provträning på det nya gymmet. Genom jobbet har vi möjlighet att få gymkort gratis på ett annat gym och jag har haft sjuk beslutsångest. Nautilus som jobbet finansierar ligger 15 minuters gångväg hemmifrån, saknar helt gruppträning och dessutom är det många bekanta som tränar där. För mig måste träningen vara lättillgänglig. Träning för mig är något privat och jag vill helst inta vara omringad av bekanta. Antingen ska man ha träningskompisar som man delar allt med eller inga alls.


Fick hjälp att göra ett toppenprogram av en av instruktörerna. Hann provköra hela programmet ordentligt själv efter provträningen och det var sjukt jobbigt och fruktansvärt smärtsamt men känslan efteråt gjorde att det helt klart var värt det. Jag tror att jag kommer att gå dit igen...och igen..och igen!

På lördag blir det förnedringsträning. Ska gå på aerobicsen på morgonen. Det är väl ett år sedan jag slutade gå på regelbundna aerobicspass och om det är nåt jag har lärt mig så är det att aerobics kan man inte lära sig, däremot kan man lära sig en instruktörs rörelsemönster. Hur som helst, det blir spännande!!!

Go Elle!

Av thoughtsofelle - 7 september 2009 10:58

Idag har jag varit hemma helt ensam och bara fixat och städat och donat sådär som bara tjejer kan. Jag älskar att städa och fixa. Det ger mig mer än bara ett fläckfritt hem (eller nåt åt det hållet).

 När jag städar flyger tiden iväg och som bonus på det så får jag en helt nystädad hjärna. Varenda liten tanke eller fundering vänds och vrids på och iaktas från alla möjliga dimensioner. Jag analyserar sönder saker i dess beståndsdelar tills jag till slut når fram till målet, att kunna lägga saker bakom mig. För andra människor är det här fenomenet "meditation" och sker då de sitter med benen i kors i ett stillsamt rum. Jag behöver väl knappast skriva att jag är fördomsfull eller skeptisk?! Jag står dock för det. För mig innebär ordet "meditation" kvacksalveri, överdrivet hälsosam livsstil och alternativa metoder. Dessutom säger mina fördomar mig att människor som använder ordet meditation mer än gärna "prackar på" sin omgivninhg sina alternativa metoder. Det är helt enkelt inte min grej. Jag har dessutom inget behov av att sätta fina titlar på hur jag mår och känner mig. Varför krångla till något som är så enkelt. Att städa eller att promenera räcker väl för att sätta ord på vad man gör?! Eller????


Hur som helst älskar jag kicken jag får när jag helt plötsligt upptäcker att jag helt saknar tankeverksamhet. När jag har tänkt och tänkt och tänkt och analyserat sönder allt som snurrar i min hjärna till dess beståndsdelar och upptäcker att det helt plötsligt är tomt och lugnt. Man kommer till en punkt när man är färdig. Just love it! Det är inte meditation! Jag vägrar! Det är att fundera, ta ställning, vara kritisk men ärlig, att ta ställning och att acceptera för att kunna gå vidare........

Ovido - Quiz & Flashcards