Tankar Från Verkligheten....

Alla inlägg under april 2014

Av thoughtsofelle - 8 april 2014 22:50

Jobbsökning pågår här hemma i lyan och kreativiteten flödar. Ex antal tidningsartiklar har lästs i ämnet och hundratals bloggtips har scannats igenom. Det börjar kännas som jobbsökningsämnet är rätt uttömt vid det här laget.

Några återkommande tips på hur man skriver ett bra personligt brev har fastnat så här långt:

1. Ansökningar med stavfel har INGEN chans. Undvik särskilt att skriva fel gällande företagsnamnet!

2. Ingen är intresserad av att läsa massutskick. Varje ny jobbansökningar kräver ett nytt personligt brev som matchar annonsen

3. Var självsäker och framhäv dig själv. Vad är du grym på? Varför är du bättre lämpad än alla andra för tjänsten?

4. Var självsäker men akta dig för att rabbla hundra egenskaper. Du är ingen övermänniska! Välj ut några få utmärkande drag och använd dom.

5. Motivera och visa att du vill! Varför vill du jobba för just det här företaget?

6. Fatta dig kort men intressant, tänk på att en rekryterare ska orka läsa hundratals ansökningar

7. Utmärk dig på ett positivt sätt som gör att du inte blir ett brev i högen. Låt kreativiteten flöda. En klatschig rubrik, en snygg layout eller ett fyndigt språk kanske?

8. Glöm inte den röda tråden mellan CV och personligt brev

9. Se jobbannonsen som företagets önskelista. Alla punkter måste inte uppfyllas

10. Ange en proffsig email-adress som ger ett seriöst intryck under kontaktuppgifter, ingen "bumbibjörn123@hotmail.com"

Listan kan göras oändlig men där är några tips på vägen mot ett vinnande personligt brev.

Hur fungerar då tipsen i praktiken? Sådär än så länge. Utfallet är typ 1 intervju och 59 "tack för din ansökan men...." på 60 sökta jobb. Ger vi upp för det? NEVER!!!

Av thoughtsofelle - 7 april 2014 19:11

Nybakade hallongrottor enligt följande recept:

4,5 dl mjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
200 gram smör
Hallonsylt (eller någon annan sylt)

Grädda i 200 grader i 10 min.
Enjoy!

Av thoughtsofelle - 7 april 2014 15:49

Såhär i trefika-tider tänkte jag dela med mig av ett värdefullt tips. Jag är nämligen kung när det gäller att koka gott kaffe!

Hemligheten bakom ett riktigt lyckat och gott kaffe är att genomskåda att kaffebryggstillverkarna ligger i maskopi med kaffeproducenterna.
Man skulle kunna tro att någon har räknat på de perfekta proportionerna och att skalan med vatten skulle vara direkt proportionerlig till antalet kaffemått, vilket är helt fel! Kör man enligt detta recept garanterar jag att teskeden kan stå upp i kaffet utan stöd. Den bästa kaffeupplevelsen får man enligt mig om man använder den stora skalan för vatten och matchar den med ett mått mindre kaffe, dvs 6 stora koppar vatten och 5 lagom stora mått kaffe (ingen störtloppsbacke på toppen av måttet)

Smakgaranti utlovas!

Plånboksvänligt, klimatsmart och en fantastisk kaffeupplevelse!

Av thoughtsofelle - 7 april 2014 01:36

Vad gör jag uppe nu??

Inget vettigt alls. Jag är vaken för att jag kan. En ren princip sak helt enkelt. Imorgon sover jag till 12, även det en underbar principsak. Jag föreslår en ändring i standarden av det nationella (är internationella att gå för långt?) dygnsrytmen. Jag föreslår att datumskifte bör ske 04.00 vilket innebär att lämplig tid för sänggåendet borde bli runt 02.00 och uppstigning ca kl 10 om man vill ha RDI (rekommenderat dagligt intag) av sömn. Vidare är lämplig starttiden för arbetsdagen 12 och 3-fikat förskjuts till 7-fika. Ni fattar principen va?





Ovido - Quiz & Flashcards