Tankar Från Verkligheten....

Alla inlägg under oktober 2013

Av thoughtsofelle - 3 oktober 2013 10:00

Jag har ägnat morgonen åt att läsa igenom en rad artiklar och inlägg av och om Veronika Larsson. En person (?) som figurerar på nätet, vars identitet ifrågasätts och kloka inlägg på flertalet stora webbsidor väcker mångas nyfikenhet. Med största sannolikhet existerar ingen Veronika Larsson ute i verkligheten men på internet är hon mer levande än de flesta av oss. Vi vet att bilderna tillhör en annan person och att uppgifterna om Veronikas bakgrund är påhittade. Så vem är den intelligenta och humoristiske personen bakom karaktären?

"Om jag skulle få möjligheten att äta middag med en kändis...." har väl de flesta diskuterat någon gång i något sammanhang. Personen bakom Veronika är en stark kandidat för min del.

Vad är egentligen verklighet på internet och vilken funktion fyller detta nya oändliga universum? Jag tror knappast att Veronika Larsson är den första (eller sista) som kliver ur sin verkliga identitet och spelar en roll på nätet för att väcka intresse och för att nå ut till människor. Jag tror dessutom att många ser internet som en chans att få leva i sin konstruerade fantasivärld. Att slippa vardagens tristess och att få vara den där man alltid har drömt om att vara i verkligheten men aldrig lyckades uppnå. Internet är trots allt ett forum där man själv äger rätten att bestämma hur andra ska se på en. Ingen kan döma en för att man har en konstig dialekt eller tro att man är introvert för att man inte vågar göra sin röst hörd i större folksamlingar. Veronika bevisar att inte ens utseendet går att ta fasta på på internet.

Finns det inte en ganska hög sundhetsfaktor i hela historien kring Veronika?

Hos mig infinner sig en känsla av beundran. Syftet har aldrig varit (såvitt jag förstår) att skada någon och att lyckas hålla fast vid alla dessa detaljer kring sin karaktär under så lång tid är en prestation. Det enda tragiska med den här historien är att vi aldrig kommer att få veta vad syftet var. Vad var Veronika Larssons livsuppgift? Som att läsa en spännande bok och inse att det sista och avgörande kapitlet saknas....

Ovido - Quiz & Flashcards