Tankar Från Verkligheten....

Direktlänk till inlägg 31 maj 2011

samhällsnormer

Av thoughtsofelle - 31 maj 2011 15:52

Att "finnas" innebär att man inordnads i hundratals olika kategorier. Jag är tex Kvinna, mellanbarn, undersköterska, blondin, kund, bilägare, hyresgäst osv osv i oändlighet. Var och en av dessa kategorier innefattar, förutom en del fjuttiga nedskrivna regler, oändligt många oskrivna regler om vad som är okej att göra och vad man ska akta sig för. Överallt i samhället kryllar det av dessa normer och råkar man mot förmodan missa eller rent av missuppfatta en norm får man räkna med följder.


Hur sjutton vet jag vad just jag får göra? Jag har ingen aning men att titta på grannen för att försöka begripa sig på denna vett och etikett är en otroligt dålig idé eftersom grannen självklart inte tillhör samma samling av kategorier. konkret i vardagen innebär det tex att grannen kan sätta i system att aldrig sopsortera, trots att bostadsrättsföreningen har beslutat om att samtliga medlemmar ska göra detta, utan att förvänta sig några följder. Skulle jag, som tillhör en helt annan förgrening i kategorierna, göra en sådan sak skulle sura blickar riktas mot mig, argsinta lappar sättas upp och man skulle omedelbart sammankallan till en extra föreningsstämma.

Olika samhällsmedborgare har olika förväntningar på sig trots att alla har samma värde. Vem har förresten kommit på vitsen om att "alla har samma rättigheter oavsett....(97 olika egenskaper)..."? 


Ett tips om du är intresserad av dina five minutes in fame, bryt en norm! Inom loppet av några minuter har 4 tanter tittat snett på dig, 79 bloggare har nämnt händelsen i sina bloggar, 863 personer har läst de mer eller mindre sakliga blogginläggen, en journalist har susat förbi, påbörjat en artikel och publicerat en löpsedel och på 99,9% av sveriges fikaraster debatteras ämnet som om det handlade om hurvidare vi ska flytta till Pluto eller inte. 


Som tjej är det inte okej att spotta på marken under en promenad, som blondin är det inte okej att framstå som intelligent och som kung är det inte okej att gå ut och roa sig på fritiden.....


Jag har ett förslag. Skulle vi inte kunna skriva ner alla dessa normer så att alla vet sin plats? Det skulle kanske kunna ingå i nästa vals arbetsmarknadspolitiska satsning för det lär garangerat generera nya arbetstillfällen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thoughtsofelle - 3 december 2015 01:12

Eller alldeles för många att välja på? Skillnaden är marginell. Hur som helst så såg jag ett stjärnfall och hade chansen att önska mig nåt, drabbades av prestationsångest, kom inte på nåt och missade ögonblicket. Funderar på att revidera önskningstid...

Av thoughtsofelle - 30 november 2015 01:50

... Vilket innebär nedräkning mot jul! Helt magiskt! I år tjuvstartar vi med julbestyren eftersom allting tar exakt 27 ggr längre tid med den lilla krambjörnen som hjälpreda. Hittills går just hjälpredandet sådär; vi samarbetar lite åt olika håll och...

Av thoughtsofelle - 26 oktober 2015 22:57

Idag har väl inte riktigt allt gått som vi tänkt oss. Vi har: - sprungit omkring i lägenheten och ägnat oss åt skrikprevention och ätit frulle samtidigt. Bästa starten på dagen när blodsockret är i botten - hunnit träna på att "klappa fint" med...

Av thoughtsofelle - 24 oktober 2015 23:26

Ligger i skrivandets stund nerbäddad i en säng som inte alls är lika skön som min och har hemlängtan. Semester är överskattat. Tacka ver jag hemmets lugna vrå ...

Av thoughtsofelle - 20 oktober 2015 10:48

Denna avsaknad av sömn alltså. Vad ska man säga? Knepigt värre. Ännu knepigare blir det när övertröttheten infinner sig redan när vi kliver ur sängen. Halvdöd mamma och missnöjd övertrött unge är ingen bra start på dagen. Det börjar märkas så väl nu ...

Ovido - Quiz & Flashcards